Open menu

KHN Verzekeringen

Wij helpen je graag!
Vragen of meer informatie? Bel 010 - 288 49 78.

Voorkom domino-effect bij faillissementen

De huidige marktomstandigheden zorgen ervoor dat helaas veel horecabedrijven het lastig gaan krijgen. De horeca loopt tegen grote uitdagingen aan, zeker nieuw gestarte bedrijven. Ook als je al langer bestaat en meerdere personeelsleden moet doorbetalen, terwijl je omzet misloopt door de gedwongen sluiting. Maar wat betekent dit voor jou als ondernemer?  

 

De impact van de veranderende omstandigheden verschillen natuurlijk per horecabedrijf. Toch is het voor alle bedrijven verstandig om zich te verdiepen in de mogelijkheden op het gebied van creditmanagement, debiteuren-, krediet- en aanverwante risico’s. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden. Mkb’ers met een omzet tot 10 miljoen euro kunnen bijvoorbeeld veel baat hebben bij een goedkoop product waarbij jij jouw debiteuren kunt verzekeren tot een bedrag van € 15.000,-  (openstaand saldo) per debiteur en inclusief incasso (kosten 100% afgedekt). Dit product kun je snel afsluiten en is administratief makkelijk te implementeren.  

Bemiddelen in factoroplossingen  

Loopt jouw bedrijf tegen een cash flow-probleem aan? KHN Verzekeringen kan dan bemiddelen in factoringoplossingen. Binnen 24 uur na het versturen van de facturen, kan het geld op jouw rekening staan zodat nieuwe aankopen gedaan kunnen worden. Een factoringcontract kan inclusief of exclusief debiteurenbeheer. Indien er een groot verschil zit in jouw debiteuren- en crediteurenstand, kan factoring een tool zijn om deze tekorten aan te vullen. Vaak sluiten bedrijven dit bij de bank af, niet wetende dat er ook factoringbedrijven zijn die niet gelieerd zijn aan een bank en vaak gunstige prijzen kunnen bieden.  

Kredietverzekering  

De huidige markt van kredietverzekering is zacht in vergelijking tot de andere verzekeringsmarkten en er zijn veel mogelijkheden voor ondernemers. Overweeg je een kredietverzekering af te sluiten? Wacht dan niet te lang zodat je optimaal gebruik kunt maken van de scherpe prijzen en voorwaarden voordat het een en ander omslaat. Een flinke toename van het aantal faillissementen gaat zeker een ommekeer teweegbrengen.  

De kredietverzekering is niet meer puur en alleen een omzetverzekering waarbij alle omzet verzekerd moet worden; we bekijken precies wat jouw horecabedrijf nodig heeft en zorgen dat de verzekering aansluit bij de manier van werken binnen jouw bedrijf.

 

Een aantal vragen met betrekking tot een kredietverzekering:

(Bron: Whitepaper KHN Verzekeringen)

Ik ben bang dat mijn afnemers niet meer (op tijd) kunnen betalen. Hoe voorkom ik dat ik zelf in de financiële problemen kom?

Actief debiteurenbeheer is erg belangrijk. Het is raadzaam te weten met wie je zaken doet en in contact te blijven met de leveranciers. Ga met hen in overleg als betalingen uitblijven en probeer afspraken te maken om faillissementen te voorkomen. Misschien is een betalingsregeling mogelijk? Als je zelf tegen een cashflow-probleem aanloopt is factoring wellicht een mogelijkheid. Je draagt dan de facturatie en het debiteurenrisico over aan een gespecialiseerd bedrijf, waarbij binnen 24 uur na het versturen van de facturen het geld op jouw rekening staat.

Kan ik bij nieuwe bestellingen om een aanbetaling vragen?

Het is vrij gebruikelijk om op deze manier het risico te spreiden. Wij adviseren dit mee te nemen in gesprekken met leveranciers en klanten.

Ik heb een aanbetaling gedaan, maar levering blijft uit. Moet ik (een deel van) de aanbetaling terugstorten?
Dat hangt af van de inhoud van de overeenkomst. Het advies is om hier bij (nieuwe) overeenkomsten altijd afspraken over te maken, zodat er geen onduidelijkheid is.

Wat dekt mijn kredietverzekering?

De kredietverzekering dekt het risico af op non-betaling en faillissementen. De kredietverzekeraars denken momenteel mee met hun klanten en nemen maatregelen om de dekkingen in stand te houden. De periode van melding van non-betaling is bijvoorbeeld verlengd van 30 naar 60 en soms zelfs 90 dagen. Ondernemers krijgen zo de kans facturen zonder consequenties later te betalen.

Ik heb geen kredietverzekering. Welke instrumenten heb ik om mijn debiteurenrisico te beperken?
Zorg voor een goed en efficiënt debiteurenbeheer. Er zijn voldoende creditmanagement-systemen die daarbij kunnen helpen. Ook is het belangrijk te weten met wie je zaken doet. Gebruik kredietinformatierapporten en betalingservaringen van andere organisaties om te beoordelen of de (potentiële) klant/ leverancier financieel stabiel is. Blijft betaling desondanks uit, dan kan een incassobureau of een incasso-advocaat helpen bij de vordering.

Kan ik aansprakelijk worden gesteld als ik door de coronacrisis niet kan leveren aan derden?
In de huidige situatie is een beroep op overmacht denkbaar.
De vraag is of de coronacrisis juridisch gezien een beroep op overmacht rechtvaardigt. Dat hangt onder andere af van wat er contractueel is afgesproken. DVAN Advocaten geeft hier antwoord op in het volgende artikel: dvan.nl/kennis/nieuws/corona-en- overmacht.

10 – KHN Verzekeringen

Vragen over het coronavirus en jouw bedrijfscontinuïteit?