In de praktijk blijkt dat niet alle horecaondernemers voldoende op de hoogte zijn van de (nieuwe) eisen van de elektrotechnische keuringen. We geven antwoord op de meest gestelde vragen rondom de keuring van de elektrische installatie van je horecazaak.
KHN Verzekeringen spreekt dagelijks horecaondernemers en merkt op, dat zij vaak de volgende vragen hebben rondom de keuring van een elektrische installatie: wie is verantwoordelijk, hoe vaak moet ik deze keuring laten uitvoeren, welke soort keuring is noodzakelijk, door wie ik moet ik deze keuring laten uitvoeren en welke stappen moet ik ondernemen na ontvangst van het keuringsrapport. In onderstaand artikel geeft KHN Verzekeringen graag antwoord op deze vragen en aanvullende tips en adviezen.
Waarom een keuring van de elektrische installatie?
In de meeste verzekeringspolissen staat een clausule, waarin staat dat je minimaal elke vijf jaar, de elektrische installatie in je horecaonderneming moet laten keuren. Mocht je toch (brand)schade hebben zonder dat je (tijdig) een keuring hebt laten uitvoeren, dan kan dat betekenen dat de verzekeraar de schade niet aan je uitkeert. Tevens verplicht de Arbowet horecaondernemers, om medewerkers te voorzien van een veilig werkomgeving. Dit betekent dat de Arbowet ook stelt dat je de elektrische installatie in je horecaonderneming moet laat keuren.
Wie is verantwoordelijk voor de keuring van de elektrische installatie?
Veel horecaondernemers die een pand huren denken dat de verhuurder verantwoordelijk is voor deze keuring. We zien dat hierbij vaak een misverstand ontstaat tussen de verhuurder en de horecaondernemer, waardoor er in sommige gevallen geen keuring is uitgevoerd. Voor de verzekeraar maakt het niet uit wie de keuring heeft laten uitvoeren. Bij een (brand)schade moet je in het bezit zijn van een geldig keuringsrapport en de herstelverklaring kunnen laten zien.
Hoe kun je dit goed regelen met je verhuurder?
Bij een brandschade wil je niet afhankelijk zijn van een verhuurder, waarbij je er van uit gaat dat alles goed geregeld is. Daarom is het belangrijk om het gesprek aan te gaan met je verhuurder, waarbij je kunt voorstellen om de kosten van een dergelijke keuring samen te delen. Beide partijen hebben namelijk baat bij een brandveilige omgeving.
Mag elke installateur de keuring voor de elektrische installatie uitvoeren?
Niet iedere installateur mag zomaar een keuring uitvoeren. Het is belangrijk dat je deze keuring laat uitvoeren door een gespecialiseerd bedrijf. KHN Verzekeringen werkt veel samen met onder andere: Synorga, Arepa Inspexx en Parkstad Inspecties.
Wat zijn de kosten van een keuring?
Neem contact op met het keuringsbedrijf voor een maatwerkofferte. Ter indicatie: een keuring van de elektrische installatie (o.b.v. 250m2 horeca oppervlakte en 2 verdeelkasten) kost circa € 550, -.
Welke stappen moet je ondernemen?
Je hebt de keuring laten uitvoeren en het keuringsrapport ontvangen. Vaak ben je er dan nog niet. In het rapport staan herstelpunten, die moeten worden opgelost. Deze herstelpunten mogen wel door elke installateur, met voorkeur een Sterkin Installateur, worden verholpen. Hierbij kun je natuurlijk ook in gesprek gaan met de verhuurder, om te bekijken wie welke kosten voor zijn rekening neemt. Denk hierbij aan punten die hersteld moeten worden met een specifieke gebruikersfunctie, zoals een combisteamer. Terwijl andere herstelpunten een vast onderdeel zijn van het pand, zoals een meterkast.
Wat is een herstelverklaring?
Als alle herstelpunten zijn verholpen, dan zal de betreffende installateur een herstelverklaring moeten invullen. Zodra wij een kopie van het keuringscertificaat hebben ontvangen, is het dossier compleet.
Nieuwe soort keuring: NTA8220-keuring
Verzekeraars vragen steeds vaker om een NTA8220-keuring (ook wel Scope 10 genoemd). Voorheen werd een NEN3140-keuring verzocht. Wat is het verschil? Een NTA8220-keuring focust zich meer op brandveiligheid. Heb je op dit moment een goedgekeurde NEN3140-keuring, dan is deze keuring geldig totdat de geldigheid verloopt. Let op: na deze periode eist de verzekeraar een NTA8220-keuring.
Vragen?
Heb je vragen of kunnen wij je op een andere manier helpen? Dan kun je ons bereiken via 010-288 49 78 of info@khnverzekeringen.nl
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer